lördag 4 augusti 2007

Gerdsken 4/8-07

Då den "vanliga" bryggan på min sida av sjön var överbefolkad av metande polacker förflyttade jag mig ett par hundra meter norrut till den andra bryggan med sittplatser. Strax därefter kom "Braxen" insladdandes på två hjul. Jag hade precis hunnit sticka hål på en mask och släppte ner metspöt med ett rött och vitt flöte. Två minuter efter jag hade kastat första kastet med kastspöt så small det till i metspöt, flötet stack ner som en raket och spöt böjde sig som en liggande parantes. 



Fram med våg, måttband och kamera, då måttbandet trasslade till sig och vågen antagligen väger mer än fisken så uppskattade vi vikten till 30gram och längden till dryga decimetern. Strax därefter fick den lilla gynnaren smaka sötvatten igen. En knapp minut efter detta så dök flötet igen. Nu en blänkade slemmig sak. Övrig fångst för dagen var ytterliggare en aborre och något som vi tror kan beskrivas som en sötvattensmussla? En katt, som Anders döpte till Paris Hilton hälsade på oss och vi var tvugna att vakta våra drag så att hon inte skulle fastna i dessa.
Tålamod, blogg, Bert Karlsson samt födelsedagskalas var på tapeten idag.
Tjing
/c

Inga kommentarer: